Uteaktiviteter

Medan våra förfäder vistats ute större delen av dagen så sitter vi nutida människor ofta inomhus framför TV:n. Visserligen är våra bostäder mycket mer hälsosamma än våra anfäders, men faktum är ändå att vi är ute i friska luften för lite. Det här beror förstås lite på vår boendeform, bor du i villa så tillbringar du sannolikt en del tid i din trädgård då gräs ska klippas, ogräs ska rensas och buskar och träd fällas. Bor du däremot i lägenhet så måste du nästan ha ett mål varje gång du går ut då du inte har någon trädgård att bara gå ut och sätta dig i. Då kan det vara svårare att motivera sig att gå ut. Men att ”tvinga dig” ut på en promenad eller bara gå ner på innergården för att prata lite med grannarna kommer att göra gott för ditt välbefinnande. Här kommer lite enkla tips på trevliga uteaktiviteter för dig och din familj:

  • tree-308710_1280Ta en promenad eller en joggingtur. Gör det gärna till en gemensam familjeaktivitet. Gå och hälsa på mormor en vacker lördagsförmiddag eller ta en springtur i det lokala motionsspåret.
  • Ge er ut på picknick! Ta med barnen till något mysigt ställe, kanske vid någon sjö eller liknande och ta med en korg med smörgåsar och varm choklad. Eller grilla korv om ni har tillgång till öppen eld/grill. En aktivitet som uppskattas av alla i familjen, inte minst de små. Promenera gärna, om möjligt, till ert picknick-ställe.
  • Ge er ut och åk skridskor en fin vinterdag. Har ni tillgång till naturis på någon sjö så är det ofta en fantastisk upplevelse och att åka skridskor på blankis en vacker vinterdag. Men kontrollera att isen är hållbar och att ni alla har tillgång till säkerhetsutrustning såsom räddningslina och isdubbar innan ni ger ut. Har ni fiskeutrustning så kan ni även ispimpla efter abborre.
  • Gå på utomhusgympapass! Många föreningar såsom Friskis&Svettis och liknande anordnar utomhuspass där deltagarna tränar utomhus under ledning av en träningsinstruktör. Testa så får du se att det är roligare att träna utomhus än i ett instängt gym. Gillar du inte att träna i grupp så kan du själv köra ett pass i den lokala parken – du kan då dessutom ta det helt i din egen takt.
  • Kolla upp ditt lokala utomhusgym! I större städer blir det allt vanligare med utomhusgym. Ofta förläggs dessa till trivsamma miljöer som parker och liknande. Det mesta av den träningsutrustning som du hittar inomhus kan du även ta del av på ett utomhusgym. Att det sedan är mycket roligare och trevligare att träna på gym utomhus är bara en extra bonus.
  • Ta en heldag i trädgården. Låter kanske inte så festligt, men för att lätta upp ditt dåliga samvete över att gräsmattan börjar likna en äng och att ogräset tar över dina stenplattor så behövs ibland ett riktigt krafttag. Och när du väl kommer igång så kommer du märka att det är riktigt roligt. Jobba dig svettig under några timmar och belöna dig sedan med en lång, härlig dusch och någonting gott till kvällen. Du kommer att må riktigt bra efter ditt nyttiga dagsverke.

Som du ser finns det många aktiviteter utomhus som främjar både hälsa och humör. Du mår helt enkelt bättre av att komma ut i friska luften och röra på dig än att sitta försoffad framför TV:n.