Stress

Vi lever i en vardag med ett högt uppskruvat tempo. Vi ska prestera på jobbet, ha ett rikt socialt liv och hinna med och träna. Däremellan kommer barnens fritidsaktiviteter, släktens sammankomster, sociala medier och en massa evenemang som vi bara måste gå på. Att vi därför ibland känner oss stressade är inte konstigt. Men hur ska man då komma till rätta med stressen i vardagen?

runners-305624_1280Lär dig känna igen stressen

För att kunna hantera stress så måste vi lära oss att känna igen dess symtom. När vi vet vilka situationer som gör oss stressade har vi en möjlighet att undvika de situationerna. Är det något speciellt som gör dig stressad i din vardag? Sluta upp med det och lägg om din rutiner. Stå på dig och våga säga nej till omgivningens krav. Planera din dag bättre för att minimera stressen. Se över ditt liv och se om det är något som går att förändra. Det kan vara att byta boende, slå av på karriärjagandet eller kanske helt enkelt byta jobb. Det här kan kännas som ganska radikala förändringar, men om du vet med dig om att din nuvarande livssituation bara skapar stress och oro så är det definitivt värt att göra en genomgripande förändring. Du kommer att må mycket bättre.

meditation-32123_1280Koppla bort stressen 

För att kunna släppa på stressen är det viktigt att du lär dig att koppla av. Tänk efter vad det är som får dig att må bra. Det kan vara ett avkopplande bad med lugn musik, en fika med goda vänner, en tur i joggingspåret eller kanske ett par timmar i trädgården. Försök hitta din lugna oas i tillvaron där du några timmar i veckan stänger av allt annat och bara ägnar dig åt det som får dig att går ner i varv.

Andas rätt!

När vi är stressade så tenderar vi att andas högre upp i bröstkorgen. Det är inte bra eftersom kroppens syresättning blir sämre och naturlig avslappning försvåras. Genom att lära dig att djupandas med magen så får du en mer optimal andning och kommer ner i varv. Det här kan du ofta lära dig själv. En bra början kan vara att lägga dig bekvämt tillrätta, ta några djupa andetag och börja fokusera på att komma i en behaglig andningsrytm. Vill du sedan lära dig att effektivisera andningen än mer så kan du söka på nätet där det finns mycket matnyttig information eller kanske ta en kurs i djupandning. Kombinera gärna med någon fysik aktivitet för att förbättra kroppens syreupptagningsförmåga.

Våga be om hjälp!

Det kan vara svårt att komma över stressen på egen hand. Men det finns professionell hjälp att få. Din vårdcentral eller företagshälsovården kan hjälpa dig med att bryta mönster och finna lösningar på de problem som orsakar din stress. Tveka inte att kontakta dem, de finns där för din skull.

Det är ofta också skönt att tala med vänner, familj eller arbetskamrater om din situation. Att mötas sav förståelse och empati betyder mycket för att minska stressen. Kanske kan de även avlasta dig för att göra din vardag lite enklare och på så sätt sänka dina stressnivåer i kroppen.