Sömn är viktigt

En god nattsömn är grundläggande för vår hälsa. Vi kan överhuvudtaget inte fungera utan sömn, och sömnen gör oss glada , pigga och utvilade. En vuxen person klarar sig ofta med 7-8 timmars sömn per dygn. Äldre personer har ofta ett mindre sömnbehov och kan klara sig med så lite som 6 timmars sömn per natt. Sömnbehovet kan dock variera och sömnens kvalitet kan ändras med tiden.

Den ständiga uppkopplingen

I vårt samhälle är tempot högt uppskruvat och vi drar ofta ned på sömnen till förmån för TV, internet och mobiltelefoner. Det ständiga informationsflödet som dagens människor möts av kan även göra det svårare för oss att koppla av. Vårt informationssamhälle är ett 24 timmars samhälle som aldrig sover. I det här sammanhanget är det inte så konstigt att sömnen lätt får stryka på foten. Vad kan man då göra för att komma ner i varv när det är dags att sova?

Stäng av tekniken!

När du ska gå och lägga dig så bör du se till att all distraherande teknik är avstängd: mobilen, surfplattan och naturligtvis TV:n. Låt inte någon av dem följa med dig till sängs. Ditt sovrum ska mvara en plats just för sömn och ingenting annat. En god idé i stället för att kolla på TV eller hänga på Facebook en stund innan sömngåendet är att göra någonting som får dig lugn och avslappnad. Det kan vara att ta ett bad med dämpad musik, lyssna på ett avslappningsband eller en bok som du blir sömnig av. Skapa gärna fasta rutiner och märker du att någonting fungerar bra – gör den rutinen till en vana. På så sätt kommer din kropp att vara inställd på avkoppling när det strax är dags att gå och sova.

 

drunk-driving-40575_1280Alkohol och sömn hör inte ihop

 

Du har säkert hört om personer som tar sig ett par glas rödvin omedelbart före sånggåendet, och som bestämt hävdar att det är det som får dem att sova så gott. Det är förvisso sant ett par glas vin kan få oss att somna in lättare, men alkoholen påverkar också sömnens kvalitet mycket negativt och stör dess naturliga faser med djupsömn. Alkohol ska därför inte användas som sömnmedel. I stället kan du prova något naturligt avkopplande som en kopp kamomillte innan du går till sängs. Även naturliga örter som valerieana och humle kan ha god effekt på sömnen. Finns receptfritt på ditt apotek.

Sök hjälp vid långvariga besvär

Om du har långvariga sömnproblem så bör du alltid kontakta vårdcentralen. En läkare kan hjälpa dig att reda ut orsaken till dina problem och komma med förslag på lösningar. Sömnmedel kan tillfälligt vara mycket effektivt, men är ingen långvarig lösning på problemet. KBT-terapi är en effektiv behandlingsform som går till roten av problemet på ett mycket bättre sätt än bara piller. Vid vissa av landets större sjukhus finns även speciella sömnlaboratorium där du kan få din nattsömn analyserad av en sömnläkare för att hjälpa dig vidare mot en behandling som passar just dig. Tveka inte att söka hjälp om dina sömnbesvär hindrar dig i vardagen!