Rörelse i vardagen

Vi tror ofta att 30 min om dagen på löpbandet räcker som fysisk aktivitet, men om vi sitter still under resten av dagen är det tyvärr inte riktigt så. I stället är bra att satsa på att vara i ständig rörelse och använda kroppen för att hålla igång musklerna och förbränna kalorier. Att hitta små träningsövningar i vardagen behöver inte vara så komplicerat. I stället för att sitta ned vid ditt skrivbord kan du arbeta stående. Du kan göra benlyft när du pratar i telefonen eller öka på din benstyrka genom att sitta i 90 grader när du väntar på bussen. Här kommer fler små praktiska tips på träning i vardagen:

handball-150163_1280Cykla eller promenera till tåget/jobbet. Väl på tåget/bussen så undvik att sitta utan satsa i stället på att stå utan att hålla i dig i något. Du tränar då mag–och ryggmuskler och motverkar smärta i ländryggen.

  • På jobbet: Ta trapporna upp till kontoret och ta gärna två trappsteg i ett steg. Välj skrivaren som står längst bort från ditt skrivbord. Ta gärna en halvtimmes promenad på lunchen, du hinner äta utan att stressa ändå. Sitter du i möte kan du spänna magmusklerna och räkna till 20, 30 eller 60. Motsvarande övning går att göra med lårmusklerna.
  • I sängen: Dra upp ett knä i taget. Du mjukar då upp ländryggen ordentligt.
  • I badrummet: Gör tåhävningar som stärker smalben och vader. Du kan också prova att böja dig framåt med lätt böjda knän, det mjukar upp spänningar i höfter, vader och baksida av lår. Den här övningen är även bra mot trötthet, huvudvärk, oro och sömnproblem.
  • I bilen eller när du kör matvagnen på affären: Spänn dina armar mot ratten eller vagnen i olika lägen. Om du känner smärta, avbryt och hitta ett läge som känns bekvämt.
  • Med barnen: hoppa, spring och lek i lekparken/trädgården. Spela fotboll, kubb, landhockey eller nåt annat som barnen gillar.

Som du ser så kan du lätt hitta din träningsform och enkelt bli mer aktiv i vardagen. Lycka till!